Thursday, November 24

KEINDAHAN ALAM OLEH YANG MAHA PENCIPTA:)

ASSALAMUALAIKUMM..... 
sedikit paparan untuk kalian dari ana~ :)

semua paparan yang ada... adalah dari kawasan bumi GARUDA,
INDONESIA, :)
*jiran kita bukan, marilah kita sama2 saudara seislam berganding bahu untuk bersatu :)
ALLAHUAKBAR :D


Alam semulajadi sememangnya cantik,indah dan menarik secara semulajadi. Tetapi kini manusia sendiri yang menghancurkan alam semulajadi demi pembangunan. Hutan hijau yang cantik di gantikan dengan hutan konkrit.
semememang negara maju perlukan pembangunan, tetapi jangan lah kita lupa kepada alam semulajadi..
...kan kan kan.... wallahulam



Dalam Al Quran, Allah mengajak kaum berakal untuk memikirkan hal-hal yang biasa diabaikan orang lain, atau yang biasa dikatakan sebagai hasil "evolusi", "kebetulan", atau "keajaiban alam" belaka.

Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi (seraya berkata),

"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Mahasuci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Ali 'Imran:191)

Sebagaimana kita lihat dalam ayat-ayat ini, kaum berakal melihat tanda kebesaran Allah dan berusaha memahami ilmu, kekuasaan, dan kreasi seni-Nya yang tak terhingga ini dengan mengingat dan merenungkan hal-hal tersebut, sebab ilmu Allah tak terbatas dan ciptaan-Nya sempurna tanpa cacat.

Bagi orang yang berakal, segala sesuatu di sekeliling mereka adalah tanda penciptaan.

"Sesungguhnya, Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan, "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?" Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik." (QS. Al Baqarah: 26)






MOOooh le kita tengok alam semulajadi yang menarik dan cantik ni hah...
ana hanya mampu share pada kalian..
Kredit pada OHTIDAKDOTKOM~ sebab ade gambar dari situ~ :) makasih dong...











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kamu orng yang ke berape entah